Banjir Masih Melanda Sejumlah Area di Malaysia

0
Salah satu area yang terendam banjir di Selangor. (Foto: Pelopor.id/Antara/Xinhua)

Pelopor.id | Banjir yang masih melanda sejumlah area di Malaysia hingga Senin (3/1/2022) membuat lebih dari 15 ribu orang terpaksa mengungsi.

Kantor berita Malaysia, Bernama melaporkan, para pengungsi berlindung di 188 penampungan yang tersebar di tujuh negara bagian, yaitu Johor, Melaka, Pahang, Sabah, Selangor, Terengganu dan Negeri Sembilan.

Rahmad Mariman yang merupakan Ketua Panitia Pekerjaan, Transportasi, Sarana Umum, Prasarana, dan Penanggulangan Banjir Melaka mengatakan hujan lebat yang terjadi di luar wilayah Melaka, terutama di hulu sungai, berperan besar dalam banjir yang melanda area itu sejak Sabtu (1/1/2022).

“Sungai Lubok China dan Sungai Melaka sama-sama diguyur hujan deras di Negeri Sembilan, membuat air meluap di daerah dataran rendah dan berdampak pada wilayah dekat Lubok China, pun juga Krubong, Taman Merdeka, dan Peringgit di distrik Melaka Tengah,” ujarnya.

Seperti diketahui, Malaysia tengah mengalami hujan lebat dan banjir pasang surut sejak 17 Desember 2021. Inspektur Jenderal Kepolisian Malaysia Acryl Sani Abdullah Sani menyebutkan, akibat banjir pasang surut ini, setidaknya 50 orang meninggal dunia dan dua lainnya masih hilang, seperti dikutip dari CNN.

Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob menyatakan, pemerintah tengah mencari solusi jangka panjang untuk mengatasi banjir. Salah satunya memberikan lebih banyak bantuan, termasuk bantuan senilai RM 61.000 atau sekitar Rp 208 juta untuk keluarga korban banjir. []

Baca juga: Malaysia Evakuasi 22 Ribu Warganya yang Kebanjiran